Niezależnie czy to sesja employer brandingowa czy seria headshotów w biurze – trzeba sprecyzować swoje oczekiwania. Korzystając z tej listy kluczowych zagadnień do briefu, wycenę można otrzymać praktycznie po pierwszym mailu.
1. Cel sesji
“Potrzebuję zdjęć mojego zespołu” – takie stwierdzenie nic nie wyjaśnia. Mówimy o portretowych headshotach na tym samym tle do maili, czy jednak będzie to sesja employer brandingowa? Warto na tym etapie przemyśleć, jak te zdjęcia będę publikowane i poinformować o tym fotografa. To może określić kadry, potrzeby sprzętowe i przygotować zarys spotkania na planie.
2. Konkretne potrzeby
To uszczegółowienie poprzedniego punktu. Dobry przykład od mojego stałego klienta: na zbliżającej się sesji mam pokazać na zdjęciach proces recyklingu i obiegu zamkniętego w zakładzie. To również miejsce na wskazanie kluczowych postaci czy sytuacji, czyli niezbędnych ujęć.
3. Charakter sesji
Fotografowie korzystają z podobnych narzędzi, ale styl czy charakter pracy mają zupełnie inny. Świetnie odnajduję się w stresujących sytuacjach wymagających efektów w krótkim czasie. Są jednak zlecenia, których nie podejmuję lub przekazuję komuś innemu. Warto przekazać w briefie koncept i charakter sesji, aby wstępnie pokazać, w jakim kierunku zmierzamy.
4. Liczba zdjęć
W trakcie sesji powstają setki czy nawet tysiące zdjęć, ale docelowo do publikacji trafia procent surowego materiału. Obróbka jest czasochłonna i potrafi pochłonąć wiele godzin. To niezbędna informacja do wyceny.
5. Lokalizacja
Określ miejsce zdjęć. Niezależnie czy to event, czy sesja pracownicza. To kluczowy wątek, jeśli np. zdjęcia mają odbyć w kilku miejscach tego samego biurowca czy regionu działania firmy. A może będzie trzeba wynająć studio, bo w biurze zdjęcia nie będą możliwe albo niezbędne będzie wsparcie asystenta?
6. Terminy
Umówienie się na konkretny dzień lub dni to sprawa oczywista, ale warto zapowiedzieć potencjalny deadline dla gotowych materiałów. Znalezienie terminu może nie być problemem, ale jeśli potem fotograf ma zdjęciowy maraton, to krótki termin oddania może nie być możliwy. Ustalmy to przed rozpoczęciem współpracy.
7. Makijaż
Jeśli mam zorganizować makijaż, to warto to zaznaczyć w pierwszym mailu. Od razu przyda się informacje o szacunkowej liczbie osób z podziałem na płeć.
Z doświadczenia wiem, że podanie wszystkich tych informacji w pierwszym mailu skraca nam drogę do ostatecznej oferty praktycznie do pierwszego maila. Na pewno zaoszczędzisz czas, a czas, jak wiadomo, to pieniądz.
Potrzebujesz sesji, którą podkreślisz markę swojej firmy? Napisz na czesc@cykmedia.pl lub skontaktuj się przez poniższy formularz.